
By Firebrace – Own work, Public Domain, Link
Dziewięć najlepszych muzeów
Od Paryża do Nowego Jorku, od Waszyngtonu do Bogoty i od Drezna do Londynu, szczegółowy wybór muzeów wystawiających legendarne klejnoty.
MUSEO DEL ORO, BOGOTA, KOLUMBIA
Niezwykłe Museo del Oro w Bogocie zostało założone w 1939 roku po przejęciu przez Bank Republiki Kolumbii Poporo Quimbaya, enigmatycznego pojemnika wykonanego z tumbaga, tj. stopu złota i miedzi. Datowany na 300 r. p.n.e. poporo służył do przechowywania wody wapiennej podczas ceremonii religijnych. Ten kultowy eksponat potwierdza, że muzeum jest bardziej pokazem cywilizacji niż drogocennego metalu: innymi słowy, mniej „muzeum złota”, więcej „muzeum cywilizacji złota”, odnoszącym się do rdzennych mieszkańców przedkolumbijskich, dla których złoto odgrywało zasadniczą rolę, od ozdobnej do świętej, od użytecznej do politycznej.

By Andrew Bertram – World66, see also Museo del Oro, Colombia Official Tourism Portal, CC BY-SA 1.0, Link
Kolekcja obejmuje diademy, kolczyki i wisiorki o fascynujących prymitywnych kształtach, a także liczne nariguera, czyli kolczyki do nosa, które zakrywają usta i dolną część twarzy, niczym abstrakcyjna lub figuralna maska. Jednym ze spektakularnych przykładów jest kocia nariguera – ktokolwiek nosi tę maskę, przyjmuje wygląd i moc jaguara. Ale główną atrakcją kolekcji muzeum jest jej wspaniały zbiór napierśników o zadziwiającej różnorodności i kreatywności. Rzeczywiście, te złote tarcze, noszone przez ludzi o słusznej posturze, były swego rodzaju płótnem, na którym artyści przedkolumbijscy mogli dodawać figuralne detale, takie jak ptaki i jaszczurki lub czysto abstrakcyjne wzory, a nawet przekształcać je w trójwymiarowe i modułowe kreacje. Niektóre napierśniki zawierały małe, zawieszone dyski, które mogły się poruszać, wydawać dźwięki i łapać światło, na wzór mobili Caldera, ale dziesięć do dwudziestu wieków wcześniej.
GALERIA APOLLONA, MUZEUM LUWRU, PARYŻ, FRANCJA
Historia nie była łaskawa dla klejnotów koronnych Francji. Kolekcja, początkowo zgromadzona przez Franciszka I w 1530 roku i znacznie powiększona na przestrzeni wieków, cierpiała wszelkie upokorzenia, od plądrowania po kradzież i sprzedaż na aukcji. Chociaż przetrwała tylko niewielka część skarbu, stanowi on najwspanialszą kolekcję klejnotów na świecie i jest eksponowany w Galerii Apollona w Luwrze.
Magii dodaje otoczenie, ogromna i olśniewająca galeria stworzona przez Louisa Le Vau dla Ludwika XIV, w której klejnoty są eksponowane na czterech bokach piramidalnego stojaka ekspozycyjnego, który został całkowicie przebudowany w 2020 roku. Projekt jest prosty, zarówno niezwykły, jak i niewidoczny – po prostu idealny.

W centrum uwagi znajdują się oczywiście dwadzieścia trzy klejnoty eksponowane w trzech szklanych gablotach na środku galerii, pogrupowane według okresu. Pierwszy, zarezerwowany dla okazów sprzed rewolucji francuskiej, jest najbardziej niezwykły z tych trzech. Podczas gdy wzrok od razu przyciąga kolorowa, kształtna i imponująca korona Ludwika XV, to piękno i złożoność odznaki Orderu Ducha Świętego – 400 diamentów i jeden rubin osadzony w srebrze – są naprawdę olśniewające. Trzy z najpiękniejszych diamentów świata są eksponowane raczej prosto po drugiej stronie szklanej piramidy: potężny Regent (140,64 karatów); delikatny Hortensia. pięcioboczny różowy diament (20,32 karatów); i tajemniczy Grand Sancy (55,23 karatów), jedyny w swoim rodzaju jasnożółty diament w kształcie gruszki o podwójnym szlifie rozetowym. Jeśli są większe lub bardziej spektakularne diamenty, żaden nie łączy w sobie, tak jak te trzy, czystego piękna kamienia szlachetnego i jego historycznego pochodzenia. Ich widok z pewnością poruszy zwiedzającego.
W drugiej gablocie eksponowane są klejnoty z czasów Pierwszego Cesarstwa, Restauracji i monarchii lipcowej. Piękne okazy z tego okresu obejmują dziwny zestaw mikromozaiki, biżuterii, która należała do cesarzowej Marii Ludwiki.
Ostatnia gablota mieści klejnoty cesarzowej Eugenii, w szczególności broszkę Relikwiarz zamówioną przez Napoleona III i wykonaną przez Bapsta w 1855 roku. Ten okaz, który zawiera dwa diamenty Mazarin, łączy ekstremalne rokoko i delikatną przejrzystość; połączenie naturalnych diamentów i bardzo różnych refleksów tworzy zagadkową harmonię, którą niewielu jubilerów mogłoby osiągnąć.